pátek 3. července 2015

K Pustině a dál, část druhá - Vintíř...

Zapadá slunce, jako už tolikrát. Klečím na vrcholu hory Gutwasser a modlím se. Okolní hluboké lesy tiše šumí a já, pozorujíc panorama okolních kopců Böhmerwaldu, mám tak nějak blíže k bohu. Mám tuhle zemi rád, je tak drsná a přitom něčím okouzlující, snad svou prostotou s níž si zdejší lid den co den v potu a krvi dobývá svůj chléb vezdejší. Celý život jsem hledal božího ducha a teprve tady, na konci své cesty, ztracen v hlubokých lesích jsem ho rozpoznal. Byl to jeho záměr ? Měl jsem prožít celý život hledáním, abych na konci nalezl svou odměnu ve spasení ? Dnes vím, že to byla boží vůle, ale vždy tomu tak nebylo...






Narozen  léta  páně   devítistého  padesátého  pátého  v hraběcí rodině v Durynsku,  stal  se Gunther, u nás zvaný Vintíř, rytířem. Osvědčil se ve  službách svého  bratrance, bavorského vévody a  později i císaře Svaté  Říše  Římské, Jindřicha II.  Na  jeho  dvoře pravděpodobně také poznal česká knížata Jaromíra a Oldřicha. Oldřichovu  synu Břetislavu  se  později stal kmotrem. Byla  to  doba  plná  dobrodružství a hrdinských činů a on rád poslouchal jejich rytířská vyprávění...




...Je zima, strašná zima, sněhu napadlo jako už léta ne a já jsem  už deset dnů  bez  potravy  uzavřen ve  své,  až  po  střechu  zapadlé  poustevně. Pomalu mi  docházejí  síly. Dolů do  vesnice  jsem   se pokoušel sejít marně a na další pokus  už nemám ani pomyšlení. Přemýšlím, proč na mě  Bůh seslal tento nečekaný  půst  a  čím  víc  hladovím,  tím   více  se  modlím. Před   smrtí  mne  zcela vyčerpaného, ale smířeného s Bohem  zachraňují vesničané z Rinchnachu...




Psal se rok 1006, když rytíř Gunther pod vlivem biskupa Godeharda odevzdal meč, veškerý svůj majetek věnoval ku prospěchu církve a po pouti do Svaté země  započal v Dolním Altaichu noviciát. O rok později složil před oltářem sv. Mořice řeholní sliby. Později, neznaje čtení ani psaní, stal se zakladatelem a představeným kláštera v Rinchnachu. Ani tady, v Bayernwaldu však nezůstal a po letech se vydal šířit slovo boží na sever, do Čech. Jeho život, navzdory tomu, že byl mnichem, byl pestrý a několikráte měl možnost být vyjednavačem Knížete Břetislava i Jindřicha III. Část života prožil v Uhrách, v lesích Bakonybélu. Bůh ho požehnal dobrým a pestrým životem...






Slunce mizí za hřebeny hor a já jsem prostoupen štěstím a Jeho přítomností. Uléhám na tvrdé lože ve své poustevně, píše se oktober 1045 a v požehnaných 90 letech se připravuji na setkání s Bohem...







Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.